RSS

Geranium – Sardunya

28 Mar

Bu dönem politika bölümünden aldığım seçmeli ders “Sinema ve Politika”. Kendi senaryomuzu yazmadan önce sınıf çatışması üzerine bir kısa film sunumu hazırlamalıydım. Ziraatla uğraşan bir ailem olduğundan mı bilinmez şansıma bir çiçek ismi, Sardunya düşüverdi…
Film görünen yüzüyle sınıf ayrımını işlerken daha derinlerde yönetmenin kendisine dert edindiği Müslüman bireyin toplumsal cinsiyet ve inanç basıncı altında hissettiği bocalama ve iç gerilim.
Yönetmen bu iki noktayı aktarırken ilginç bir hikaye seçmiş kendisine:
“Eskiden Yeşilçam zamanında Anadolu’nun en ücra köşelerine bile filmler yayılıyordu; bir ağ bir hayat bir canlılık vardı sosyal yaşamda. Yeşilçam’ın televizyon dizileri ile öldürülmesinden yıllar sonra Çin’in de sayesinde gelişen ve ucuzlaşan dijital kopyalama teknolojisi ile sinemadan bihaber olan, şehirde vasıflı işçi dahi olamayacak korsan CD satıcıları bizi sinemaya bağladılar. Bu korsan CD dönemi de internet erişim hızının ve download imkanlarının gelişmesi ile yavaş yavaş son buldu. İşte bu 10-15 yıllık dönem için bir tanıklık olsun istedim ve anlatmak istediklerimi bu hikayeye oturttum.” Burada Yönetmen Mustafa Emin’in etkilendiği bir kitap ismi verilebilir: Walter Benjamin “ The Art Work in The Age of Mechanical Reproduction”
Çiçeğin sardunya olması onun sıradan ve karizması olmayan basit bir çiçek olmasından ve film karakterinin duygusal gerilimlerini nesneler üzerinde anlatmak için.
Film karakteri üzerinden gitmek gerekirse; o, muhtemelen Doğu’dan gelen Süleymaniye-Vefa arasındaki bekar odalarında yaşayan bir korsan CD satıcısı. Bir işçi olarak dahi kabul edilemeyecek hiçbir kalifiyeliği olmayan bir insan. Sinemadan da anlamıyor aslında. Dindar bir kişiliğe sahip olduğu ise söylenebilir. Kadının ve temsilinin olmadığı bir dünyadan gelen karakter, namaz sahnesinde bir tercihe zorlanıyor metafizik olanla dünya arasında. Yönetmenin en büyük derdi tam da burada gün yüzüne çıkıyor, bir kadınla nasıl iletişim kurabileceği tam tanımlanamayan, büyük bir gerilim altında olan muhafazakar Müslümanların gerilimi bu.
Hikayenin mutsuz bitmediğini iddia ediyor Mustafa Emin, sınıf çatışması filmde ilk göze batan gerilim. Bir Japon Filmi taliplisi müşteri kadın, toplumun kabul edilmiş ve imkanları geniş kesmini temsil ederken korsan CD satıcısının ise CD tezgahı bile kendine ait değil. Derken Sardunya kök tutuyor, tezgah zabıtaya kaptırılıyor ve zihinler düşünmeye zorlanıyor.
Bir not: Büyükcoşkun’un, Sardunya bağlamında anlatmaya çalıştığı gerilimle ilgili başka ne bulunabilir denilirse, Mahmut Fazıl Çoşkun’un yönettiği 2009 yapımı Uzak İhtimal Filmi’nin ismini verebileceğini söylüyor.

Reklamlar
 
Yorum yapın

Yazan: Mart 28, 2012 in Edebiyat Üzerine

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

 
%d blogcu bunu beğendi: